مقالات

هفت نوع رایج لوگو تایپ ها و نحوه ی استفاده از آن ها در طراحی لوگو

7 نوع لوگو تایپ رایج در طراحی لوگو

اگرچه همه لوگو ها ترکیبی از تایپوگرافی و تصاویر هستند، هر گونه ای از لوگو تایپ ها برای برند شما حس متفاوتی ایجاد می‌کند. و از آنجا که لوگوی شما اولین چیزی است که مشتریان جدید می‌بینند، لازم است مطمئن شوید که لوگوی شما بهترین است. دوست دارید بدانید چگونه بهترین نوع Logotype متناسب با کسب‌ و‌ کارتان را انتخاب کنید؟ در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در مورد لوگو تایپ ها آشنا شوید. همراه همیشگی شما (های نوین)

7 نوع لوگو تایپ رایج در طراحی لوگو

انواع مونوگرام در لوگو تایپ ها

مونوگرام یکی انواع لوگو تایپ می باشد

  1. لوگو تایپ مونوگرام (Monogram)

IBM، CNN، HP، HBO … الگویی قابل تشخیص است، بله؟ آنها حروف آغازین نام چند کسب‌ و‌ کار معروف با نام‌های نسبتا طولانی هستند. با 2 یا 3 کلمه برای یادآوری، هرکدام از آنها جهت اهداف برند سازی به نام‌هایی مختصر تبدیل شده‌اند. بنابراین مونوگرام که یکی از انواع لوگو تایپ هستند (علامت تجاری “Lettermark” نیز گفته می‌شود) برای کسانی که از آنها استفاده می‌کنند، حسی عالی ایجاد می‌کند تا معرف سازمان‌های آن‌ها باشد.

یک مونوگرام، لوگویی مبتنی بر تایپوگرافی است که شامل چند حرف است که معمولا حروف اول کلماتی است که شکل دهنده نام شرکت می‌باشند. در مورد استفاده از مونوگرام به عنوان لوگو، همه چیز در ارتباط با سادگی است. استفاده از فقط چند حرف به عنوان علامت تجاری، اثرگذاری بسیاری در بهینه سازی برند شرکت‌هایی دارد که نام طولانی دارند. برای مثال، چقدر ساده تر است که بگوییم – و به یاد بیاوریم – ناسا در مقابل اداره ملی هواشناسی و فضا؟

مونوگرام

از آنجا که تمرکز مونوگرام بر روی حروف اول است، فونتی که انتخاب می‌کنید (یا ایجاد شده) بسیار مهم است تا مطمئن شوید که لوگو تایپ  شما تنها با زمینه فعالیت شرکت شما کاربرد ندارد، بلکه زمانی که بر روی کارت ویزیت نیز چاپ می‌شود قابل خواندن باشد. همچنین، اگر کسب‌وکار شما در حال حاضر شناخته‌شده نیست، ممکن است بخواهید نام کامل کسب‌و‌کار خود را زیر لوگوی خود اضافه کنید تا مردم بدانند که شما در حال حاضر چه کسی هستید.

لوگو تایپ(نشانه نوشتاری)

لوگو تایپ،(نشانه نوشتاری) یکی انواع لوگو تایپ می باشد

  1. Logotype نشانه نوشتاری

همانند مونوگرام، لوگوتایپ نیز لوگویی مبتنی بر فونت است که بر نام یک کسب‌و‌کار به‌تنهایی تمرکز دارد. ویزا و کوکاکولا را در نظر بگیرید. لوگوتایپ واقعا کارآست، به‌ویژه زمانی که یک شرکت یک نام مختصر و متمایز دارد. لوگو تایپ  گوگل یک نمونه عالی از این دست است. هنگامی که نام برند به خودی خود جذاب و به یاد ماندنی است، در ترکیب با تایپوگرافی عالی، به برند‌سازی قدرتمندی منجر می‌شود.

 

لوگوتایپ (یا نشانه نوشتاری) | Logotype

همچنین، در لوگو تایپ یا نشانه نوشتاری  مانند مونوگرام، کاربرد تایپوگرافی یک تصمیم مهم خواهد بود. از آنجا که تمرکز بر روی نام برند شما خواهد بود، شما می‌خواهید یک فونت را انتخاب کنید، و یا یک فونت ایجاد کنید که شامل آن چیزی باشد که کسب‌و‌کار شما انجام می‌دهد. به عنوان مثال، شرکت‌هایی که در صنعت مد و پوشاک فعالیت دارند، تمایل به استفاده از فونت‌های ظریف و نازک دارند که احساس تجملاتی را منتقل می‌کنند، در حالی که سازمان های رسمی یا دولتی تقریبا همیشه به فونت‌های سنتی”بولد”، که احساس امنیت می‌دهند، مایل هستند.

 

چه هنگامی مونوگرام و لوگوتایپ کاربرد دارند:

  • اگر کسب‌و‌کار شما نامی طولانی داشته باشد، مونوگرام را در نظر بگیرید. مختصر کردن نام کسب و کار به حروف اول نام شرکت به ساده‌ سازی طراحی می‌انجامد و به این ترتیب مشتریان برای یادآوری کسب‌و‌کار و لوگوی شما زمان کمتری نیاز خواهند داشت.
  • کاربرد لوگوتایپ تصمیم خوبی است در صورتی که شما یک کسب‌و‌کار جدید دارید و نیازمند مطرح شدن نام خود هستید، فقط مطمئن شوید که نام به اندازه کافی کوتاه است تا بتوانید از تایپوگرافی استفاده کنید. هر چیزی که بیش از حد طولانی است، می‌تواند بیش از حد ناموزون باشد در اینصورت از زیبایی لوگوی تایپ شما کاسته می شود.
  • کاربرد لوگوتایپ یک ایده خوب است اگر نام تجاری متمایزی دارید که در ذهن مشتریان نقش می‌بندد. طراحی نام برند شما در قالب یک فونت طراحی شده عالی، نام برند شما را فراگیر خواهد کرد.
  • هر دوی مونوگرام و لوگوتایپ قابلیت تکرار و تکثیر از طریق مارکتینگ و برندسازی دارد، بنابراین آن‌ها را به گزینه‌هایی بسیار سازگار برای یک کسب‌و‌کار جدید و در حال توسعه بدل می‌کند.
  • به خاطر داشته باشید که هنگام ایجاد مونوگرام یا لوگو تایپ، باید دقیق باشید. نام کسب‌و‌کار شما در فونت به احتمال زیاد به اندازه کافی متمایز نخواهد بود تا بتوانید تفاوت‌های ظریف برند شما را نشان بدهد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که شما یک طراح حرفه‌ای را استخدام کرده‌اید، که در جزئیات بسیار دقیق است.
لوگوهای تصویری در لوگو تایپ ها

لوگو های تصویری، یکی انواع لوگو تایپ می باشد

تصاویر و نمادها

 

  1. لوگوهای تصویری

لوگوی تصویری (گاهی اوقات نماد برند یا نماد لوگو نامیده می‌شود)  این نوع از لوگو تایپ ها ،آیکون یا طراحی برپایه گرافیک است. احتمالا این‌ها تصاویری است که به ذهن شما می‌رسد زمانی که به “لوگو” فکر می کنید: آیکون لوگوی اپل، پرنده توییتر، سیبل قرمز. لوگوی هر یک از این شرکت‌ها بسیار نمادین است و هر کدام از این برندها به گونه‌ای گسترش یافته‌اند که نشان آن‌ها به تنهایی بلافاصله قابل تشخیص است. نشان یک برند حقیقی تنها یک تصویر است. به همین دلیل، این گونه لوگوها می‌تواند برای شرکت‌های جدید یا افرادی است که هنوز برندسازی نکرده‌اند، بسیار هوشمندانه باشد.

 

 

لوگوهای تصویری

مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام تصمیم در به‌کارگیری یک لوگوی تصویری باید در نظر بگیریم، این است که چه تصویری را  برای لوگو تایپ خود انتخاب کنیم. این چیزی است که با شرکت شما تا آخر عمر باقی خواهد ماند. شما باید در مورد مفاهیم وسیع تصویری که انتخاب می‌کنید فکر کنید: آیا می‌خواهید از نام خود در این کار بهره ببرید (مانند John Deere با آرم گوزن خود)؟ یا به دنبال ایجاد معنی عمیق تر هستید (به این فکر کنید که تصویر روح در Snapchat چگونه به ما در خصوص ماهیت محصول می‌گوید)؟ یا میخواهید احساسات را تحریک کنید (همان کاری که بنیاد جهانی حیات وحش با تصویر طراحی شده خود از پاندا، یک گونه بامزه و گونه در معرض خطر انجام می‌دهد)؟

لوگو های انتزاعی در لوگو تایپ ها

لوگو های انتزاعی در لوگو تایپ ها

  1. لوگوهای انتزاعی

لوگوی انتزاعی یک نوع خاص از لوگو تصویری است، که به جای استفاده از یک تصویر قابل تشخیص مانند سیب یا پرنده، این یک شکل هندسی انتزاعی است که نشان دهنده‌ی کسب‌و‌کار شماست. چند نمونه معروف از این لوگوها شامل  BP starburst-y، دایره دو نیم شده Pepsi و برگ‌های گل Adidas است. لوگوهای انتزاعی مانند همه لوگوهای نمادین واقعا خوب عمل می‌کنند، زیرا برند شما را به یک تصویر مرتبط می‌کنند. با این حال، به جای محدود شدن به یک تصویر از سوژه‌ای قابل تشخیص، آرم انتزاعی اجازه می‌دهد تا شما تصویری خاص و منحصر به فرد برای نمایش هویت برند خود داشته باشید.

لوگوهای انتزاعی

مزیت یک لوگوی انتزاعی این است که به‌ صورت نمادین قادر به بیان کاری است که شرکت شما انجام می‌دهد، بدون تکیه بر مفاهیم فرهنگی یک تصویر خاص. از طریق فرم و رنگ، شما می‌توانید معنی و احساسات را در اطراف برند خود گسترش دهید. (به عنوان مثال، فکر کنید که چگونه تیک لوگوی نایک جنبش و آزادی را بیان می کند).

 

مطلبی که شاید دوست داشته باشید آن را هم بخوانید:لوگو چیست؟ نکاتی درباره طراحی لوگو

لوگو کاراکترها در لوگو تایپ ها

لوگو کاراکترها، یکی انواع لوگو تایپ می باشد

  1. لوگو کاراکترها (Mascots)

لوگوی کاراکتر ، غالباً رنگارنگ، گاهی اوقات کارتونی و در بیشتر موارد سرگرم کننده؛ این نوع لوگو تایپ  یک راه عالی برای ایجاد سخنگوی برند شما (spokes character) است.

 

لوگو کاراکتر

لوگو کاراکتر یک شخصیت تصویرسازی شده است که معرف شرکت شماست. آن را به عنوان سفیری برای کسب‌و‌کار خود در یاد داشته باشید. نمونه مشهور لوگو کاراکترها شامل مرد Kool-Aid، سرهنگ KFC و آقای Peanut Planter است. لوگو کاراکترها برای شرکت هایی که مایل به ایجاد یک فضای سالم و با جذابیت برای خانواده ها و کودکان می‌باشند بسیار عالی هستند. این لوگو تایپ ها را در مسابقات ورزشی با تحرک بسیار در حال برقراری ارتباط با تماشاگران قابل مشاهده هستند به یاد بیاورید!

چه هنگامی لوگوهای تصویری و لوگوهای نمادین کاربرد دارند:

کاربرد لوگوی تصویری می‌تواند زیرکانه باشد. این کار موثر است اگر شما قبلا یک برند را ایجاد کرده‌اید، اما این یک قانون سفت و سخت نیست. شما می‌توانید از مزیت نشان برند خود جهت انتقال آنچه کسب‌وکارتان انجام می‌دهد، به صورت گرافیکی بهره برده، در صورتی که نام شما بیش از حد طولانی است، و این لوگو تایپ ، همچنین می‌تواند به طور موثر برای انتقال یک ایده یا حس مورد استفاده قرار گیرد.

لوگوهای تصویری و انتزاعی در راستای تجارت جهانی کاملا خوب عمل می‌کنند، به عنوان مثال یک نام تجاری قابلیت ترجمه در تمامی جوانب را ندارد. اگر تصور می کنید تغییرات در مدل کسب‌و‌کار شما در آینده قابل پیش بینی باشد، لوگوی تصویری ممکن است بهترین ایده‌ی موجود نباشد. شما ممکن است کار خود را با فروش پیتزا شروع کنید و در لوگو تایپ خود از تصویر پیتزا استفاده کنید، اما چه اتفاقی می افتد زمانی که شما شروع به فروش ساندویچ یا همبرگر کنید؟

چرا لوگو های انتزاعی ؟

لوگوهای انتزاعی به شما اجازه می‌دهد تا یک تصویر کاملا منحصر به فرد برای کسب و کار خود ایجاد کنید، اما برای طراحی استفاده از متخصصی که درک کامل از چگونگی ترکیب رنگ، شکل و ساختار برای ایجاد معنا را دارد، بهتر است. اگر می‌خواهید به دل کودکان یا خانواده‌های جوان راه پیدا کنید، لوگو کاراکترها را انتخاب کنید. یکی از مزایای بزرگ لوگو کاراکترها این است که می‌تواند تعامل با مشتری را تقویت کند، بنابراین این ابزاری عالی برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و رویدادهای بازاریابی دنیای واقعی است. منظور این است که چه کسی نمی‌خواهد با میکی ماوس سلفی بگیرد؟

به یاد داشته باشید که یک لوگو کاراکتر تنها بخشی از لوگو و نام تجاری موفق است، و شما ممکن است قادر به استفاده از آن در تمام مطالب بازاریابی خود نباشید. به عنوان مثال، یک تصویرسازی با جزئیات بسیار زیاد ممکن است در یک کارت ویزیت به خوبی چاپ نشود. بنابراین در انتخاب نوع لوگو تایپ ، همۀ ملاحظات را در نظر بگیرید.

لوگو های ترکیبی تصویر و نوشته در لوگو تایپ ها

لوگو های ترکیبی تصویر و نوشته ، یکی انواع لوگو تایپ می باشد

ترکیب تصویر و نوشتار

  1. لوگوهای ترکیبی

این به نام است! یک لوگوی ترکیبی از مونوگرام و یا لوگوتایپ با لوگوی تصویری، انتزاعی و یا نمادین، یا لوگو کاراکترها است. تصویر و متن را می‌توان در کنار هم جای داد، و یا در بالای یکدیگر قرار می‌گیرد، یا برای ایجاد یک تصویر یکپارچه ترکیب شوند. برخی از لوگوهای ترکیبی شناخته شده عبارتند از Doritos، Burger King و Lacoste.

لوگوی ترکیبی

از آنجا که یک نام با تصویر مرتبط است، علامت ترکیبی یک انتخاب تطبیق‌پذیر است. به کاربردن متن و آیکون (لوگو کاراکترها) در کنار یکدیگر، موجب تقویت برند می‌شود. با به کار بردن لوگوهای ترکیبی، مردم نیز با لوگوی تصویری و یا لوگو کاراکترها شما در مسیر درستی ارتباط برقرار می‌کنند. در آینده شما ممکن است بتوانید به طور انحصاری بر روی نمادِ لوگو تکیه کنید و مجبور نباشید همیشه نام خود را ذکر کنید. همچنین، به این دلیل که ترکیبی از یک نماد و متن یک تصویر متمایز را با یکدیگر ایجاد می کند، این لوگو تایپ ها معمولا ساده تر به علامت تجاری تبدیل می‌شوند نسبت به لوگوهای تصویری.

لوگوی تمثیلی در لوگوتایپ ها

لوگوی تمثیلی ، یکی از انواع لوگو تایپ می باشد

  1. تمثال

آخرین نوع عمده لوگو تایپ ها، لوگوی تمثیلی است. لوگوهای تمثیلی شامل فونت در داخل یک نماد یا آیکون است؛ مدال‌ها، مهرها را در نظر بگیرید. این گونه لوگوها تمایل بر نمایش ظاهری سنتی دارند که می‌توانند اثرگذاری قابل توجهی داشته باشند.
بنابراین اغلب آنها برای بسیاری از مدارس، سازمان‌ها یا سازمان‌های دولتی انتخاب می شوند. شرکت‌های فعال در صنعت خودروسازی نیز به استفاده از لوگوهای تمثیلی بسیار علاقمند هستند. در حالی که بسیاری از آن‌ها سبک کلاسیک دارند، برخی از شرکت‌ها به طور موثری در طراحی لوگوی سنت را با نوگرایی مناسب قرن بیست و یکم همراه نموده‌اند (مانند پری دریایی که نماد Starbucks است یا سپر معروف هارلی دیویدسون).

لوگوی تمثیلی

لوگو ی تمثیلی  به دلیل تمرکز بیش از حد آن‌ها به جزئیات زیاد و این واقعیت که نام و نماد با سختی در هم تنیده‌اند، کمتر از دیگر دسته‌بندی‌های لوگوهای بالا تطبیق‌ پذیر هستند. یک لوگوی تمثیلی پیچیده به راحتی جهت اهداف بازاریابی تکرارپذیر نیست. برای مثال در کارت ویزیت، لوگوی تمثیلی ممکن است بیش از حد کوچک شود، تا حدی که خواندن آن دشوار شود. همچنین، اگر شما به فکر دوختن این نوع لوگوها بر روی کلاه یا تیشرت هستید، باید یه نمونه از طرح بصورت ساده‌سازی شده داشته باشید در غیر این صورت دوخت یک لوگوی تمثیلی پیچیده امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین به عنوان یک قاعده، طراحی خود را پیچیده نکنید، تا بتوانید طرحی قوی و جسورانه داشته باشید که شما را مانند حرفه ای تمام عیار معرفی نماید.

 

چه هنگامی لوگوهای ترکیبی و لوگوهای تمثیلی کاربرد دارند:

  • لوگوی ترکیبی انتخاب بسیار خوبی برای اکثریت کسب‌و‌کارها است. این تطبیق‌پذیری، معمولا بسیار منحصر به فرد و باعث محبوبیت این گونه لوگو  تایپ در میان شرکت‌های برجسته است.
  • یک لوگوی تمثیلی ممکن است توسط بسیاری از سازمان‌های دولتی و مدارس مورد توجه قرار گیرد. همچنین می تواند به خوبی برای هر کسب‌و‌کار در حال حاضر خصوصی. به خصوص در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی مناسب باشد: برچسب فنجان قهوه استارباکس را به یاد بیاورید!. اما به یاد داشته باشید زمانی که  لوگوی تمثیلی به جزئیات می‌رسد، آن را ساده نگه دارید. شما هنوز هم می‌خواهید لوگویی داشته باشید که بتوانید در تمام مواد بازاریابی به درستی چاپ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *