مقالات

چگونه از Schema Markup برای سئو سایت خود استفاده کنیم؟

Schema Markup نشانه‌گذاری از طریق کد HTML در وبسایت شما است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا نتایج بهتری را مرتبط با عبارت جستجو شده برای کاربران نشان دهد. هنگامیکه شما مفهوم و روش Schema Markup را درک کردید می‌توانید از آن برای ارتقای وبسایت خود در نتایج صفحات موتور جستجو استفاده کنید. اگر شما از Rich Snippet استفاده کرده باشید، همه چیز را در مورد Schema Markup بهتر درک خواهید کرد. در اینجا مثالی از کسب و کاری می‌زنیم که صفحه برنامه رویدادهای خود را نشانه‌گذاری کرده است:

Schema Markup این امکان را ایجاد میکند که صفحات اینترنتی معنا دار تولید کنیم، به عنوان مثال زمانی که ما از اسکیما استفاده میکنیم، گوگل متوجه می شود که صفحه نتایج موتور جستجو رویدادهای هتل را در آینده نشان بدهد. بنابراین برای کاربران می‌تواند بسیار مفید باشد.
در ادامه به چند واقعیت در مورد Schema Markup اشاره می‌شود.
Schema Markup  به موتورهای جستجو می‌گوید چه اطلاعاتی را نشان بدهند؛ محتوای وبسایت که ایندکس شده واضح است که در نتایج جستجو قرار می‌گیرد، اما با Schema Markup مجموعه‌ای از اطلاعات کوچک با بیان مشخص ایندکس شده و به طور متفاوتی در موتور جستجو قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر سایت شما در زمینه موسیقی فعالیت می‌کند با نشانه‌گذاری صحیح Schema در اطراف خواننده خاص به موتورهای جسنجو می‌فهمانید که در مورد یک خواننده صحبت می‌کنید که می‌توانید صفحات مربوط به او را مشخص کنید و اطلاعات شخصی و حتی جزئیاتی مانند جوایز و یا خانواده شخص را نشانه‌گذاری کنید. بنابراین موتورهای جستجو نتایج بهتری را برای کاربران که در حال جستجوی خواننده هستند نشان می‌دهد.
نشانه‌گذاری Schema با استفاده از  Schema.org در فرمت میکرو دیتا می‌باشد؛ شما نیاز نیست که مهارت کد گذاری جدیدی را یاد بگیرید. صفحاب وب برای نشانه‌گذاری هنوز از کدهای HTML استفاده می‌کنند. تنها تفاوت آن اضافه کردن بخشی از کلمه در Schema.org به میکرودیتای HTML می‌باشد. این سایت یک استاندارد نشانه‌گذاری است که مورد قبول همه موتورهای جستجو می‌باشد و با همکاری تیمی از گوگل، بینگ و یاهو ایجاد شده است. Schema.org دارای مجموعه‌ای از الگوهاست که وب مسترها می‌توانند برای نشانه‌گذاری صفحات HTML از آن استفاده کنند، بنابراین موتورهای جستجو می‌توانند نتایج بهتری را بر اساس آنچه کاربران جستجو کردند نشان دهند.

Schema Markup برای کاربران اختراع شد؛ زمانیکه وبسایتی دارای نشانه‌گذاری Schema است کاربران در صفحه نتایج موتور جستجو همه چیز را در مورد آن می‌توانند بیبنند که شامل مکان آنها، آنها چه کاری انجام می‌دهند و اطلاعات دیگری که در حیطه فعالیت سایت مورد نظر باشد. موتورهای جستجو برای کاربران هستند تا اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق آنها به دست آورند. Schema Markup دقیقا همین کار را انجام می‌دهد.

چرا Schema Markup مهم است؟

Schema Markup به وبسایت شما کمک می‌کند تا رتبه بهتری را برای انواع محتوای موجود در وبسایت بگیرد. نشانه‌گذاری اطلاعات می‌تواند برای مقالات، کسب و کارها، رستوران‌ها، کتاب، فیلم، اپلیکیشن نرم‌افزار، رویدادها، محصولات و غیره باشد. صدها نوع نشانه‌گذاری از فروشگاه اسباب‌بازی تا برنامه پزشکی می‌تواند وجود دارد. اگر شما دارای هر نوع اطلاعاتی برای وبسایت خود باشید یک فرصت خوب است که از itemscope و itemtype مرتبط (تگهای میکرودیتا که در بین کدهای HTML قرار می‌گیرند و نقش زیادی در سئو و بهینه‌سازی سایت دارند) استفاده کنید.
وبسایتهایی که از Schema Markup استفاده می‌کنند رتبه بهتری را در صفحه نتایج موتور جستجو نسبت به سایتهایی که از نشانه‌گذاری استفاده نمی‌کنند می‌گیرند. در یک مطالعه مشخص شده است که وبسایتهای دارای نشانه‌گذاری، رتبه بالاتری نسبت به سایت‌های بدون Schema Markup داشتند. به این دلیل که این سایتها نحوه نتایج متفاوتی با سایر رقبا نشان می‌دهند و بنابراین شانس کلیک شدن بر روی وبسایت افزایش می‌یابد. در حالیکه کاملا روشن نیست که نتیجه بالاتر تنها مرتبط با نشانه‌گذاری باشد، بدیهی است که ممکن ارتباط به آن داشته باشد.
در حال حاضر، یک سوم از نتایج جستجوی گوگل، دارای Rich Snippet هستند که شامل Schema Markup هم می‌شود. اما طبق Searchmetrics تنها 0.3 از وبسایتها از  Schema Markup استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *