مقالات

نسبت طلایی(عدد فی) و کاربرد آن در طراحی لوگو

نسبت طلایی(عدد فی) و کاربرد آن در طراحی لوگو

در این پست یاد می گیریم که نسبت طلایی(عدد فی) چیست؟ چرا باید از آن در طراحی لوگو استفاده کنیم؟ چگونه در آرم خود هماهنگی ایجاد کنیم؟ چطور بهترین رابطه و تعادل را در لوگو پیدا کنیم؟ بخشی از این جواب ها در نسبت طلایی پنهان است. با ما همراه باشید تا پاسخ همه ی این سوالات را پیدا کنیم. (های نوین)

نسبت طلایی

نسبت طلایی که نام دیگر آن عدد فی می باشد، یک اصل ریاضی است که در طبیعت، آناتومی بدن، رنگ و حتی امواج صوتی نیز دیده می شود. به دلیل جلوه ی زیبایی که به کار می دهد، طی هزاران سال در هنر، نقاشی، معماری، موسیقی و طراحی مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات علمی نشان داده است كه انسان چیزهایی را كه دارای نسبت طلایی هستند را بصورت هماهنگ و متعادل می بینید و همین باعث زیبایی چشم نوازی در آن ها می شود.

تعریف نسبت طلایی

معادله نسبت طلایی

تعریف نسبت طلایی(عدد فی)

نسبت طلایی(عدد فی)، یک عدد خاص در علوم هنر، طراحی و معماری است که از گذشته مورد توجه زیادی بوده، در تعریفی ساده از تقسیم دو خط که یکی از آنها بزرگتر و دیگری کوچکتر است بدست می آید. این عدد برابر با 1.618 می باشد. تعریف هندسی این نسبت  را در شکل زیر می توان مشاهده کرد. که اگر یک پاره خط فرضی را در نظر بگیریم نسبت بخش بزرگتر (a) به بخش کوچکتر(b) برابر هست با نسبت کل به بخش بزرگتر a+b)/a)

استفاده از عدد فی(نسبت طلایی) در طراحی برند های معروف جهان

طراحی آرم با استفاده از نسبت طلایی یکی از مهمترین روش های طراحی لوگو در زمان حاضر است. در سالهای قبل این امتیاز ویژه فقط توسط برند های بزرگ و شناخته شده مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروزه بسیاری از طراحان این تکنیک را بکار می برند. علاوه بر آن کسب و کار ها هم می توانند در طراحی های خود از عدد فی(نسبت طلایی) سودمند شوند. در زیر تصاویر برخی از برند های معروف را انتخاب کرده ایم که لوگوی آنها با نسبت طلایی طراحی شده است.

لوگوی پپسی و نسبت طلایی در طراحی آن

لوگوی پپسی و انجمن جغرافیای ملی و استفاده از نسبت طلایی در آن

لوگوی انجمن جغرافیای ملی و پپسی

در لوگوی انجمن جغرافیای ملی (National Geographic) از یک فریم زرد با فضاهای داخلی در نسبت طلایی 1: 1،61 استفاده شده است. از طرف دیگر پپسی از نسبت حلقه هایی استفاده می کند که قطر آن در نسبت طلایی است. یک دایره در مرز حاشیه لوگو و دایره دوم منحنی را روی قسمت آبی آرم تشکیل می دهد. این دو کاربرد ساده با نسبت طلایی است. در مثال زیر، نسخه های کمی پیچیده تری استفاده می شود.

لوگوی تویوتا و نسبت طلایی

لوگوی تویوتا و bp و استفاده از نسبت طلایی در آن

لوگوی تویوتا و bp

لوگوی کمپانی تویوتا از سه بیضی تقریبا کشیده شده ساخته شده است. در تصویر اول لوگوی تویوتا که باعث می شود فریم لوگو و دو بیضی کوچک در وسط با هم همپوشانی داشته باشند، یک حرف انتزاعی T را درست می کنند. در شکل، با دایره ها نحوه استفاده از نسبت طلایی نشان داده شده است. نسبت بین لبه های بالایی و پایین 1: 1.61 است. همچنین، مقطع نیز در یک رابطه قرار دارد. در طرف دیگر لوگو شرکت BP، در هر طرف با نسبت طلایی روبرو می شویم. لوگو BP از برخی پرتو های رنگی در آرم خود استفاده می کند یا چهار رنگ نماد خورشید را نشان می دهد. سفید، زرد، سبز و سبز تیره. اندازه این پرتوهای در دایره نسبت طلایی است. حلقه‌ها در جایی استفاده شدند که ما از کوچکترین قسمت لوگو شروع کردیم و پس از آن 1.61 بالاتر است.

کاربرد نسبت طلایی در لوگوی اپل

استفاده از نسبت طلایی در طراحی لوگوی اپل

لوگوی اپل و توییتر

شاید پیچیده ترین حلقه های نسبت طلایی را در شکل لوگو ی توییتر و اپل می توان دید. در این آرم ها، هر قطعه با نسبت طلایی ترسیم شدند. با نگاه به لوگوی اپل در ظاهر با یک آرم ساده البته محبوب روبرو می شویم اما چه کسی می تواند پی به این موضوع ببرذ که این لوگو با تعداد بسیاری از دایره با اندازه های نسبت طلایی  طراحی شده است. در طراحی لوگوی توییتر هم مانند اپل می توانیم این حلقه های طلایی را به وضوح مشاهده کنیم. در تصاویر لوگو های اپل و توییتر حلقه های طلایی  نشان داده شده است.

استفاده از نسبت طلایی در لوگوی توییتر

استفاده از نسبت طلایی در طراحی لوگو توییتر

نمونه های دیگر از لوگوها، که با نسبت طلایی ترسیم شده اند در زیر مشاهده کنید:

طراحی لوگو با نسبت طلایی

لوگوی خود را با نسبت طلایی طراحی کنید

استفاده از نسبت طلایی در طراحی لوگو

کاربرد نسبت طلایی در طراحی لوگو

شاید دوست داشته باشد مقاله ی نسبت طلایی در طراحی و گرافیک را نیز بخوانید

 

مزایای استفاده از عدد فی در طراحی لوگو

 

1.یک آرم حرفه ای با جلوه ای عالی را به شما می دهد

معمولا مشتریان در سه ثانیه ی اول از اولین ملاقات خود در مورد یک برند تصمیم می گیرند. اغلب، لوگو و نام شرکت شما اولین چیزی است که آنها می بینند می توان گفت گاهی اوقات یک لوگو با طراحی حرفه ای برای قلاب مشتری کافی است. باید بدانیم که برداشت اول مخاطبان در دنیای تجارت فوق العاده مهم است. اگر لوگوی شما با نسبت طلایی طراحی شده باشد، نقش بسزایی در این برداشت را خواهد داشت.

 

2.طراحی شده با یک مفهوم و استراتژی حرفه ای

یک لوگو که توسط یک گرافیست خلاق بر اساس (عدد فی) طراحی شده است باعث وجه تمایز آرم شما با کسب و کار های دیگر می شود. از مزایای لوگوی حرفه ای که با مفهوم و طبق نسبت طلایی طراحی شده این است که یک راه مطمئن برای شروعی موفق در روند برند شما است.

 

3.یک لوگوی حرفه ای به کسب و کار شما هویت می بخشد و ساخت برند شما را آسان تر می کند

طراحی یک آرم خاص و زیبا برای هر مشاغلی ضروری است زیرا لوگو، پایه اساسی برای ایجاد یک برند می باشد. یک لوگوی حرفه ای است که به برند شما هویت می دهد و مخاطبان آن را، به عنوان نماد تصویری برند شما در ذهن خود حک می کنند. آن ها حرفه و شغل شما را با لوگوی شما می شناسند. نتیجه می گیریم طراحی یک لوگوی حرفه ای بسیار مهم و برای اینکار لازم است از نسبت طلایی(عدد فی) استفاده کنید.

4.می توانید از لوگوی حرفه ای برای بازاریابی برند خود در تمام رسانه ها استفاده کنید

با رشد کسب و کار شما، احتمالاً می خواهید برند خود را در قالب های مختلف رسانه ای در بازار تبلیغ کنید. این تبلیغات می تواند شامل همه چیز از مواد چاپی گرفته تا محتوای آنلاین، نمایشگاه های تجاری و حتی هدایای تبلیغاتی رایگان برندتان، باشد. زمانی که لوگوی شما با نسبت طلایی(عدد فی) طراحی شده باشد، یک تصویر حرفه ای از برند خود خواهید داشت که با تنوع رنگی در آرم، می توانید برای ارتقاء برند خود در هر سطحی استفاده کنید.

 5. باعث ایجاد حس اعتماد از طرف مشتریان می شود

زمانی که لوگوی حرفه ای داشته باشید می تواند مشتریان را ترغیب کند که به شما اعتماد کنند، برای آنچه که در نظر دارند. وفاداری به یک برند یکی از موارد مهم در تجارت است. هنگامی که به این مرحله از اعتماد دست یابید به بزرگترین کلید موفقیت در حرفه ی خود رسیدید. آرم خود را با عدد فی طراحی کنید زیرا لوگو نشان دهنده ی اعتبار، اعتماد، امنیت و پشتیبانی می باشد، و در افزایش مشتری جدید و ماندگاری مشتریان قبل تاثیر بسزایی دارد.

برخی دیگر از مزایای طراحی لوگو با نسبت طلایی :

6. لوگو بصورت دقیق و هماهنگ و متعادل طراحی می شود.

7. زیبایی چشم نواز در طرح نهایی دیده می شود.

8. قابلیت تغییز سایز آرم در صورت لزوم وجود دارد.

9. سرعت عمل در طراحی لوگو افزایش می یابد.

خلاصه

در این مقاله سعی کردیم شما را با نسبت طلایی(عدد فی) و مزایای استفاده از آن آشنا کنیم و چند نمونه از لوگو های معروف که از این نسبت استفاده کردند را برای شما به نمایش گذاشتیم تا زیبایی آرمی که بوسیله ی طراحی می شود را از نزدیک ببینید. اگر شما نیز طراح لوگو  هستید و تا امروز از این نسبت استفاده نکردید با توجه به مزیت هایی که در بالا ذکر شد به شما پیشنهاد می کنیم حتما آن را در طراحی خود بکار ببرید تا زیبایی را در طرح نهایی خود به وضوح ببینید. همراه همیشگی شما (های نوین)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *