مقالات

مقالات

آشنایی با استاندارهای چاپ در طراحی

آشنایی با استاندارهای چاپ در طراحی

از ابتدای طراحی تا مرحله ی چاپ طرح  استانداردهای زیادی وجود دارند که در کیفیت محصول نهایی نقش کلیدی دارند و یک طراح در هنگام طراحی بایست همه ی آنها را در نظر بگیرد. ما در این مقاله می خواهیم شما را با این استاندارد ها آشنا کنیم تا با رعایت آنها  طرحی استاندارد و زیبا خلق کنید با ما(های نوین) همراه باشید.

استاندارد های بسیار مهم در طراحی

انتخاب سند در سایز مناسب

انتخاب سایز و رزو لوشن استاندارد سند

1.انتخاب سند در سایز مناسب و استاندارد

در مرحله ی ابتدایی طراحی سایز سند همراه با واحد مناسب انتخاب می شود. انتخاب واحد در سایز سند بسیار تأثیر گذار می باشد بطوریکه با تغییر آن سایز طرح کوچک یا بزرگ می شود. بنابراین در همان ابتدا شما می توانید سایز های استاندارد در چاپ را انتخاب کنید که بخشی از آن در تب print از قسمت ایجاد سند جدید وجود دارد. اگر سایز طرح خود را با دقت انتخاب نکنید خروجی طرح شما در چاپ کیفیت پایینی خواهد داشت.

2.انتخاب صحیح رزولوشن طرح

از عوامل مهم تار شدن تصاویر می توان به رزولوشن نامناسب آنها اشاره کرد. واژه رزولوشن در صنعت چاپ بسیار رایج است. در واقع می توان گفت رزولوشن یک واحد اندازه گیری برای وضوح تصاویر بوده و با واحد DPI مورد سنجش قرار می گیرد. به بیانی ساده می توان گفت، یک تصویر به نقاط و یا قطعات بسیار ریزی تقسیم می شود که به هرکدام یک پیکسل گفته می شود، هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، تصویر از شفافیت و وضوح بیشتری برخوردار خواهد بود. این مقیاس برای ارائه خدمات چاپی متفاوت است.

به عنوان مثال انتخاب یک رزولوشن مناسب در زمان ایجاد سند نقش کلیدی در میزان کیفیت چاپ دارد. این رزولوشن در طرح هایی مثل کارت ویزیت، ست اداری، تراکت، بروشور، کاتالوگ، پاکت نامه و… 300dpi می باشد اما در کارهایی مثل بنر که در ابعاد بسیار بزرگ می باشند  رزولوشن 72dpi می باشد.

شاید دوست داشته باشید مقاله ی ست اداری  و استاندارد های طراحی آن را نیز بخوانید

خروجی استاندارد برای چاپ

فرمت خروجی استاندارد برای چاپ

3.خروجی مناسب از طرح برای چاپ

ممکن است ما همه ی نکات از قبیل رزولیشن و سایز سند را رعایت کرده باشیم اما در هنگام خروجی از فرمت قابل قبولی برای چاپ استفاده نکرده باشیم در این صورت افت کیفیت را در کار نهایی خواهیم دید. برای خروجی مناسب برای هر طرح ذکر این نکته مهم می باشد که برای هر نرم افزاری خروجی متفاوتی وجود دارد. بطور مثال نرم افزار فتوشاپ که از نوع رستری می باشد، فرمت TIFF یکی از فرمت‌هایی است که نسبت به فرمت JPEG و JPG قابلیت ذخیره با کیفیت بالاتری را دارد اما در نرم افزارهای برداری (مانند CorelDraw، InDesign ،Illustrator ) استانداردترین فرمت خروجی، PDF/X است. این فرمت نوعی از فرمت PDF بوده که خروجی طرح را با حفظ کیفیت مطلوب برای چاپ آماده می‌کند. این فرمت را برای هردو نوع ساختار رستر و برداری قابل استفاده است.

انتخواب تصاویر با کیفیت

انتخاب تصاویر با کیفیت برای چاپ

4.انتخاب تصاویر با کیفیت برای طرح

اگر در هنگام طراحی از تصاویر بی کیفیت استفاده کنیم پس از چاپ طرح نیز با طرحی نامطلوب مواجه خواهیم شد. انتخاب تصاویر با کیفیت در زیبایی طرح ما بسیار مؤثر می باشد. برای اینکه متوجه شویم تصاویر با کیفیت هستند یا خیر می توانیم روی تصویر zoom کنیم اگر پیکسل پیکسل شد تصویر، از کیفیت بالایی برخوردار نمی باشد.

انتخاب فونت مناسب برای چاپ

انتخاب فونت مناسب برای چاپ

5.انتخاب یک فونت مناسب برای طرح و تاثیر آن در چاپ

یکی از دلایل بسیار مهم در مطالعه ی هر متن و نوشته ای، انتخاب یک فونت مناسب و خاص می باشد. بطور مثال در وب سایت ها یک فونت مناسب و تأثیرگذار می تواند یکی از دلایل بالا رفتن بازدیدکنندگان سایت باشد. در چاپ هم فونت از اهمیت خاصی برخودار است.

در چاپ هر طرحی ازجمله کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور، ست اداری، کتاب و… انتخاب نادرست فونت در ارتباط با طرح، از زیبایی طرح می کاهد و نظر مخاطبان را به اندازه ی کافی جلب نمی کند.

چند راه حل برای جلوگیری از بهم ریختگی فونت

در هنگام ارسال طرح برای چاپ ممکن است در فونت های طرح به هم ریختگی و ناهمگونی ایجاد گردد در این حالت چندین را برای رفع مشکل وجود دارد:

1.در زمان ارسال سند طرح خود، فونت ها را هم ارسال کنید در این حالت چاپخانه با نصب فونت ها با بهم ریختگی در فونت روبرو نمی شود.

2.تبدیل فونت ها به مسیر (convert to curve) که درنرم افزارهای دارای ساختار برداری این امر ضروری است.

3.در برخی موارد می توان از تبدیل سند ارسالی به pdf و یا از فرمت tiff استفاده کرد اما اگر متن شما دارای فونت های بسیار کوچک در اندازه 6 پوینت باشد بهتر است از این روش استفاده نکنید. زیرا در اطراف نوشته ها کنگره های ریزی ایجاد می شود در اصطلاح به آن رنجه می گویند.

خطای برش در چاپ

رعایت خطای برش در چاپ

6.در نظر گرفتن فضای سفید برای خطای برش در چاپ

از آنجایی که برش کاغذ در چاپگر ها دقیق نمی باشد، طراح باید یک مقدار فضای اضافه در اطراف طرح خود در نظر بگیرد که به آن حاشیه ی امنیت نیز می گویند. تا اگر خطایی در برش کاغذ صورت گرفت بخشی از طرح از بین نرود. این مقدار فضای اضافه در طرح های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در مورد کارت ویزیت 5 میلی متر یا 0.5 سانتی متر می باشد.

رنگ های rgb ،cmyk

مدهای رنگی rgb و cmyk

7.تفاوت بین مدلهای رنگی RGB و CMYK

مدل رنگی استفاده شده برای ایجاد رنگ در کارهای نمایشی مانند مانیتور سیستم، موبایل، تبلت، RGB می باشد. که از رنگ های قرمز، سبز و آبی تشکیل شده است. اما رنگ ها در کارهای چاپی از فیروزه ای، ارغوانی، زرد و  مشکی تشکیل شده است و برای مدل رنگی CMYK که در چاپگرهای چاپخانه مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین برای فضای دیجیتالی از RGB و کارهای چاپی CMYK استفاده می شود.

انتخاب کاغذ مناسب چاپ

کاغذ مناسب در چاپ

8.انتخاب کاغذ مناسب برای چاپ

آشنایی با انواع کاغذ و استفاده درست  از آنها می تواند بر کیفیت محصول نهایی تأثیری بسزایی داشته باشد. ضخامت آنها، میزان روشن و مات بودن، میزان جذب جوهر، نوع بافت کاغذ از جمله عوامل تأثیر گذار بر فرآیند چاپ است. در این میان از کاغذهای متفاوتی برای این منظور استفاده می شود که کاغذ تحریر و گلاسه از پر کابردترین آنها می باشند.

 

در این مقاله یاد گرفتیم، عواملی مانند جنس کاغذ، سایز، رزولوشن، کیفیت طرح، و فرمت خروجی طرح از جمله فاکتورهایی هستند که می توانند بر کیفیت چاپ تاثیرگذار باشند. بنابراین اگر می خواهید طرحی با کیفیت و ماندگار طراحی کنید رعایت این استانداردها ضروری می باشد. در مقاله ی بعدی با (استانداردهای انتخاب رنگ مناسب در طراحی) آشنا خواهیم شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ستون کناری
ورود | ثبت نام